google-site-verification: google0d91bc93cfc88895.html ນິຍາມຂອງນິເວດວິທະຍາ (definition of ecology) - Hukased

Hukased

Agriculture, education, ການກະເສດ ກະສິກຳ ປູກຝັງ ລ້ຽງສັດ ແລະ ປ່າໄມ້ ຂະຫຍາຍແລະປັບປຸງພັນພືດ

Breaking

Home Top Ad

Responsive Ads Here


Monday, July 22, 2019

ນິຍາມຂອງນິເວດວິທະຍາ (definition of ecology)

ຄໍາວ່ານິເວດວິທະຍາ (Ecology) ຊຶ່ງມາຈາກພາສາເກັກທີ່ວ່າ Oikos ຊຶ່ງແປວ່າບ້ານຫລືທີ່​ຢູ່ອາໄສ ແລະ ຄໍາວ່າ logos ແປວ່າເຫດຜົນຫຼືຄວາມຄິດ. ດ່ັງນັ້ນ, ນິເວດວິທະຍາຈຶ່ງເປັນວິທະຍາສາດ ວ່າດ້ວຍແຫ່ຼງທີ່ຢູ່​ອາ​ໃສ ຊຶ່ງລວມເຖິງຄວາມສໍາພັນຊ່ຶງກັນ ແລະ ກັນລະຫ່ວາງສິ່ງທ່ີມີຊີວິດ ແລະ ສ່ິງເວດລ້ອມ (environment) ທ່ິປະກອບກັນເປັນແຫລ່ງທ່ີຢູ່. ສ່ິງແວດລ້ອມອໝາຍເຖີງທຸກສ່ິງທ່ີຢູ່ອ້ອມສ່ີງທ່ີມີຊີວິດເຊ່ັນ: ສ່ີງແວດລ້ອມໃນໂລກຊ່ຶງ ເປັນແຫ່ຼງທ່ີຢູ່ (habitat) ຂອງຄົນ ປະກອບດ້ວຍພື້ນທ່ີທ່ີເຮົາອາໄສຢ່ ູ. ເຮົາຮຽກພື້ນທ່ີຮອງຮັບຫຼືຢຶດເກາະຂອງ ສ່ີງມີຊີວິດວ່າ: ”substrate” ແລະ ອາກາດທ່ີຫຸ້ມຫ່ໍຕົວຢູ່ ເຮົາຮຽກສ່ິງທ່ີຢູ່ຮອບໆສ່ິງທ່ີມີຊີວິດວ່າ: “medium” ອຸນຫະພູມ ແລະ ຄວາມຊຸມຂອງບັນຍາກາດ, ນົກ, ຕົ້ນໄມ້, ແບກເຕີເຣຍ, ໄວຣັສ ລວມເຖີງມະນຸດເຮົາທຸກໆ ຄົນທ່ີຢ່ ຸຮ່ວມໂລກກັນ. ພວກເຮົາຕ່າງກ່ໍເປັນສ່ິງແວດລ້ອມຂອງເຮົາ ແລະ ໃນທໍານອງດຽວກັນເຮົາກ່ໍເປັນສ່ິງແວດລ້ອມປະກັນໜ່ືງຂອງອົງປະກອບທ່ີມີຊີວິດ ແລະ ບ່ໍມີຊີວິດອ່ຶນໆດ້ວຍ. ອົງປະກອບເຫລົ່ານີ້ມີຄວາມສໍາພັນ ແລະ ມີອິດທິພົນຊ່ຶ່ງກັນ ແລະ ກັນເຮົາຮຽກວ່າ: ລະບົບສ່ິງມີຊີວິດຊ່ືງປະກອບດ້ວຍ ສ່ິງມີຊີວິດ ແລະ ສ່ິງແວດລ້ອມທັງໝົດ ລວມທັງຄວວາມສໍາພັນຊ່ຶງກັນແລະ ກັນນັ້ນວ່າ: ລະບົບນິເວດ (ecosystem).  ດ່ັງນັ້ນ, ຈ່ຶງສະຫຸຼບໄດ້ວ່າ:


ຄໍາວ່ານິເວດວິທະຍາ (Ecology) ຊຶ່ງມາຈາກພາສາເກັກທີ່ວ່າ Oikos ຊຶ່ງແປວ່າບ້ານຫລືທີ່​ຢູ່ອາໄສ ແລະ ຄໍາວ່າ logos ແປວ່າເຫດຜົນຫຼືຄວາມຄິດ. ດ່ັງນັ້ນ, ນິເວດວິທະຍາຈຶ່ງເປັນວິທະຍາສາດ ວ່າດ້ວຍແຫ່ຼງທີ່ຢູ່​ອາ​ໃສ ຊຶ່ງລວມເຖິງຄວາມສໍາພັນຊ່ຶງກັນ ແລະ ກັນລະຫ່ວາງສິ່ງທ່ີມີຊີວິດ ແລະ ສ່ິງເວດລ້ອມ (environment) ທ່ິປະກອບກັນເປັນແຫລ່ງທ່ີຢູ່. ສ່ິງແວດລ້ອມອໝາຍເຖີງທຸກສ່ິງທ່ີຢູ່ອ້ອມສ່ີງທ່ີມີຊີວິດເຊ່ັນ: ສ່ີງແວດລ້ອມໃນໂລກຊ່ຶງ ເປັນແຫ່ຼງທ່ີຢູ່ (habitat) ຂອງຄົນ ປະກອບດ້ວຍພື້ນທ່ີທ່ີເຮົາອາໄສຢ່ ູ. ເຮົາຮຽກພື້ນທ່ີຮອງຮັບຫຼືຢຶດເກາະຂອງ ສ່ີງມີຊີວິດວ່າ: ”substrate” ແລະ ອາກາດທ່ີຫຸ້ມຫ່ໍຕົວຢູ່ ເຮົາຮຽກສ່ິງທ່ີຢູ່ຮອບໆສ່ິງທ່ີມີຊີວິດວ່າ: “medium” ອຸນຫະພູມ ແລະ ຄວາມຊຸມຂອງບັນຍາກາດ, ນົກ, ຕົ້ນໄມ້, ແບກເຕີເຣຍ, ໄວຣັສ ລວມເຖີງມະນຸດເຮົາທຸກໆ ຄົນທ່ີຢ່ ຸຮ່ວມໂລກກັນ. ພວກເຮົາຕ່າງກ່ໍເປັນສ່ິງແວດລ້ອມຂອງເຮົາ ແລະ ໃນທໍານອງດຽວກັນເຮົາກ່ໍເປັນສ່ິງແວດລ້ອມປະກັນໜ່ືງຂອງອົງປະກອບທ່ີມີຊີວິດ ແລະ ບ່ໍມີຊີວິດອ່ຶນໆດ້ວຍ. ອົງປະກອບເຫລົ່ານີ້ມີຄວາມສໍາພັນ ແລະ ມີອິດທິພົນຊ່ຶ່ງກັນ ແລະ ກັນເຮົາຮຽກວ່າ: ລະບົບສ່ິງມີຊີວິດຊ່ືງປະກອບດ້ວຍ ສ່ິງມີຊີວິດ ແລະ ສ່ິງແວດລ້ອມທັງໝົດ ລວມທັງຄວວາມສໍາພັນຊ່ຶງກັນແລະ ກັນນັ້ນວ່າ: ລະບົບນິເວດ (ecosystem).  ດ່ັງນັ້ນ, ຈ່ຶງສະຫຸຼບໄດ້ວ່າ: 

ນິເວດວິທະຍາເປັນວິຊາສຶກສາກ່ຽວກັບຄວາມສໍາພັນລະຫວ່າງສ່ິງທ່ີມີຊີວິດກັບສ່ິງແວດລ້ອມຂອງມັນ, ຂະນະດຽວກັນກໍ່ສຶກສາກ່ຽວກັບສ່ິງມີຊີວິດກັບສ່ິງມີຊີວິດດ້ວຍກັນ ລວມທັງປັດໄຈສ່ິງແວດລ້ອມຕ່າງໆ.


ຄໍາວ່ານິເວດວິທະຍາ (Ecology) ຊຶ່ງມາຈາກພາສາເກັກທີ່ວ່າ Oikos ຊຶ່ງແປວ່າບ້ານຫລືທີ່​ຢູ່ອາໄສ ແລະ ຄໍາວ່າ logos ແປວ່າເຫດຜົນຫຼືຄວາມຄິດ. ດ່ັງນັ້ນ, ນິເວດວິທະຍາຈຶ່ງເປັນວິທະຍາສາດ ວ່າດ້ວຍແຫ່ຼງທີ່ຢູ່​ອາ​ໃສ ຊຶ່ງລວມເຖິງຄວາມສໍາພັນຊ່ຶງກັນ ແລະ ກັນລະຫ່ວາງສິ່ງທ່ີມີຊີວິດ ແລະ ສ່ິງເວດລ້ອມ (environment) ທ່ິປະກອບກັນເປັນແຫລ່ງທ່ີຢູ່. ສ່ິງແວດລ້ອມອໝາຍເຖີງທຸກສ່ິງທ່ີຢູ່ອ້ອມສ່ີງທ່ີມີຊີວິດເຊ່ັນ: ສ່ີງແວດລ້ອມໃນໂລກຊ່ຶງ ເປັນແຫ່ຼງທ່ີຢູ່ (habitat) ຂອງຄົນ ປະກອບດ້ວຍພື້ນທ່ີທ່ີເຮົາອາໄສຢ່ ູ. ເຮົາຮຽກພື້ນທ່ີຮອງຮັບຫຼືຢຶດເກາະຂອງ ສ່ີງມີຊີວິດວ່າ: ”substrate” ແລະ ອາກາດທ່ີຫຸ້ມຫ່ໍຕົວຢູ່ ເຮົາຮຽກສ່ິງທ່ີຢູ່ຮອບໆສ່ິງທ່ີມີຊີວິດວ່າ: “medium” ອຸນຫະພູມ ແລະ ຄວາມຊຸມຂອງບັນຍາກາດ, ນົກ, ຕົ້ນໄມ້, ແບກເຕີເຣຍ, ໄວຣັສ ລວມເຖີງມະນຸດເຮົາທຸກໆ ຄົນທ່ີຢ່ ຸຮ່ວມໂລກກັນ. ພວກເຮົາຕ່າງກ່ໍເປັນສ່ິງແວດລ້ອມຂອງເຮົາ ແລະ ໃນທໍານອງດຽວກັນເຮົາກ່ໍເປັນສ່ິງແວດລ້ອມປະກັນໜ່ືງຂອງອົງປະກອບທ່ີມີຊີວິດ ແລະ ບ່ໍມີຊີວິດອ່ຶນໆດ້ວຍ. ອົງປະກອບເຫລົ່ານີ້ມີຄວາມສໍາພັນ ແລະ ມີອິດທິພົນຊ່ຶ່ງກັນ ແລະ ກັນເຮົາຮຽກວ່າ: ລະບົບສ່ິງມີຊີວິດຊ່ືງປະກອບດ້ວຍ ສ່ິງມີຊີວິດ ແລະ ສ່ິງແວດລ້ອມທັງໝົດ ລວມທັງຄວວາມສໍາພັນຊ່ຶງກັນແລະ ກັນນັ້ນວ່າ: ລະບົບນິເວດ (ecosystem).  ດ່ັງນັ້ນ, ຈ່ຶງສະຫຸຼບໄດ້ວ່າ:


ໃນການສຶກສານິເວດວິທະຍາເຮົາຕ້ອງການຊາບເຖິງອົງປະກອບ ແລະ ຄວາມສໍາພັນຊ່ືງກັນ ແລະ ກັນ ລະຫວ່າງກຸ່ມຂອງສ່ິງມີຊີວິດ ແລະສ່ິງແວດລ້ອມທັງໝົດ. ອົງປະກອບດ່ັງກ່າວນັ້ນ ໝາຍເຖີງອັງປະກອບທ່ີມີຊີວວິດ (biotic factors) ແລະ ອົງປະກອບທ່ີບ່ໍມີຊີວິດ (abiotic factors) ເຮົາຕ້ອງສຶກສາວ່າອົງປະກອບໃດແດ່ ທ່ີປະກອບກັນຂຶ້ນເປັນໂຄງສ້າງ (structure) ຂອງລະບົບນິເວດແລະອົງປະກອບເຫລົ່ານັ້ນມີບົດບາດ, ມີຄວາມສໍາພັນ (function) ຫຼືປະສານງານແນວໃດ. ດ່ັງນັ້ນ, ເຮົາອາດກ່າວໄດ້ອີກຢ່າງໜຶ່ງວ່ າ: ນິເວດວິທະຍາເປັນວິຊາທ່ີວ່າ ດ້ວຍໂຄງສ້າງ ແລະບົດບາດຂອງອົງປະກອບທ່ີປະກອບຂຶ້ນເປັນໂຄງສ້າງຂອງລະບົບນິເວດ. 

ເພ່ືອໃຫ້ຊາບເຖິງຂອບເຂດຂອງນິເວດວິທະຍາ ຈ່ຶງຂໍກ່າວເຖິງລະດັບຕ່າງໆຂອງການປະສານງານຂອງ ລະບົບສ່ິງມິຊີວິດຕັ້ງແຕ່ ລະດັບນ້ອຍຈົນເຖິງລະດັບໃຫຍ່ ຂຶ້ນມາເປັນລໍາດັບດ່ັງນີ້:

ອາຕອມ; ໂມເລກຸນ; ສານປະກອບ; ອໍຣແກນເນນ (organelle); ໂປຣໂຕພລາສ (protoplasm); ແຊນ (cell); ເນື້ອເຍ່ື່ອ; ອະໄວຍະວະ; ລະບົບອະໄວຍະວະ; ສ່ິງມີຊີວິດ; ປະຊາກອນ; ກຸ່ມມີຊີວິດ ຫຼື ກຸ່ມປະຊາກອນ (community); ກຸ່ມມີຊີວິດ ແລະ ສະພາບແວດລ້ອມຫຼືລະບົບນິເວດ (ecosystem).

ລະບົບນິເວດທັງໝົດປະກອບດ້ວຍສ່ວນຕ່າງໆຂອງໂລກ ຊ່ຶງຮຽກວ່າ: ໂລກຂອງສ່ິງມີຊີວິດ ຫຼື ຊີວະພາກ (biosphere), ສ່ວນທີ່ເປັນຂອບເຂດຂອງນິເວດວິທະຍາຢ່ ຸໃນສ່ີອັນດັບສຸດທ້າຍຂອງການປະສານງານສ່ິງມີຊີວິດ ຂອງລະບົບນັ້ນຄື ປະຊາກອນກຸ່ມມີຊີວິດລະບົບນິເວດ ແລະ ໂລກຂອງສ່ິງມີຊີວິດ. ລະບົບສ່ິງມີຊີວິດແຕ່ລະ ລະດັບຕ່າງກ່ໍມີອົງປະກອບຕ່າງໆ ປະກອບກັນຂຶ້ນເປັນໂຄງສ້າງ ແລະ ອົງປະກອບເຫລົ່ານີ້ຕ່າງກໍ່ມີໜ້າທ່ີ ແລະ ທໍາງານປະສານງານກັນຢ່າງມີລະບຽບ ແບບແຜນ ຊຶ່ງມີຜົນເຮັດໃຫ້ລະບົບສ່ິງມີຊີວິດນັ້ນດໍາລົງຢູ່ໄດ້

ຄໍາວ່ານິເວດວິທະຍາ (Ecology) ຊຶ່ງມາຈາກພາສາເກັກທີ່ວ່າ Oikos ຊຶ່ງແປວ່າບ້ານຫລືທີ່​ຢູ່ອາໄສ ແລະ ຄໍາວ່າ logos ແປວ່າເຫດຜົນຫຼືຄວາມຄິດ. ດ່ັງນັ້ນ, ນິເວດວິທະຍາຈຶ່ງເປັນວິທະຍາສາດ ວ່າດ້ວຍແຫ່ຼງທີ່ຢູ່​ອາ​ໃສ ຊຶ່ງລວມເຖິງຄວາມສໍາພັນຊ່ຶງກັນ ແລະ ກັນລະຫ່ວາງສິ່ງທ່ີມີຊີວິດ ແລະ ສ່ິງເວດລ້ອມ (environment) ທ່ິປະກອບກັນເປັນແຫລ່ງທ່ີຢູ່. ສ່ິງແວດລ້ອມອໝາຍເຖີງທຸກສ່ິງທ່ີຢູ່ອ້ອມສ່ີງທ່ີມີຊີວິດເຊ່ັນ: ສ່ີງແວດລ້ອມໃນໂລກຊ່ຶງ ເປັນແຫ່ຼງທ່ີຢູ່ (habitat) ຂອງຄົນ ປະກອບດ້ວຍພື້ນທ່ີທ່ີເຮົາອາໄສຢ່ ູ. ເຮົາຮຽກພື້ນທ່ີຮອງຮັບຫຼືຢຶດເກາະຂອງ ສ່ີງມີຊີວິດວ່າ: ”substrate” ແລະ ອາກາດທ່ີຫຸ້ມຫ່ໍຕົວຢູ່ ເຮົາຮຽກສ່ິງທ່ີຢູ່ຮອບໆສ່ິງທ່ີມີຊີວິດວ່າ: “medium” ອຸນຫະພູມ ແລະ ຄວາມຊຸມຂອງບັນຍາກາດ, ນົກ, ຕົ້ນໄມ້, ແບກເຕີເຣຍ, ໄວຣັສ ລວມເຖີງມະນຸດເຮົາທຸກໆ ຄົນທ່ີຢ່ ຸຮ່ວມໂລກກັນ. ພວກເຮົາຕ່າງກ່ໍເປັນສ່ິງແວດລ້ອມຂອງເຮົາ ແລະ ໃນທໍານອງດຽວກັນເຮົາກ່ໍເປັນສ່ິງແວດລ້ອມປະກັນໜ່ືງຂອງອົງປະກອບທ່ີມີຊີວິດ ແລະ ບ່ໍມີຊີວິດອ່ຶນໆດ້ວຍ. ອົງປະກອບເຫລົ່ານີ້ມີຄວາມສໍາພັນ ແລະ ມີອິດທິພົນຊ່ຶ່ງກັນ ແລະ ກັນເຮົາຮຽກວ່າ: ລະບົບສ່ິງມີຊີວິດຊ່ືງປະກອບດ້ວຍ ສ່ິງມີຊີວິດ ແລະ ສ່ິງແວດລ້ອມທັງໝົດ ລວມທັງຄວວາມສໍາພັນຊ່ຶງກັນແລະ ກັນນັ້ນວ່າ: ລະບົບນິເວດ (ecosystem).  ດ່ັງນັ້ນ, ຈ່ຶງສະຫຸຼບໄດ້ວ່າ:

No comments:

Post a Comment

​ສະ​ແດງ​ຄວາມ​ຄິດ​ເຫັນ ຫລື ຄຳ​ຂອບ​ໃຈ ເພື່ອ​ເປັນ​ກຳ​ລັງ​ໃຈ​ໃຫ້​ຄົນ​ຂຽນ